Jíš ve stresu? To raději nejez vůbec!

Minulý rok v dubnu zemřela nejstarší žena planety Italka Emma Martina Luigia Morano (ve 117 letech). Na co se jí média nejčastěji ptala? Samozřejmě na to, jak se stravuje.

Protože jídlo je hnací a vyživující motor našeho pozemského těla. Musela mít tedy „dobré palivo“, když jí tu tělo sloužilo o 35 let déle, než je průměrný věk dožití žen.

Její odpověď mnohé překvapila. Když představila svůj jídelníček, nebylo to nic extra – vejce, mléko, kuřecí maso, sušenky a minimum ovoce a zeleniny.

Neměla žádné super potraviny, jako máme my – chia semínka, kustovnici (goji), rakytník apod.

Gró toho všeho nespočívalo v tom, co jedla, ale jak jedla.

Nedává vám to smysl?

Ať chcete nebo nechcete, věříte nebo nevěříte, je to tak, všechno začíná v hlavě.

Emma řekla: "Když jím, tak jím. Soustředím se na jídlo a vědomě ho přijímám."

Aha. Jak vypadá stravování lidí dnes? Víte vůbec, co jíte? Vnímáte chuť, vůni, teplotu, konzistenci?

Možná tak v neděli u poklidného oběda, ale v týdnu…

Sami se zamyslete nad tím, jak jíte. Jestli u toho něco čtete, koukáte na sociální sítě, jedete v automatu – jen nabíráte jídlo, otevíráte pusu, žvýkáte a polykáte, dokud není talíř prázdný.

Co se děje v těle?

Nedali jste tělu žádný pokyn, že se jde jíst, tudíž na to není nachystané. Nejsou připravené trávicí enzymy, dostatek slin apod.

Je třeba dát tělu jasný signál hlavou a smysly. Dívat se na to, co konzumujete, vnímat chuť. (Ne, že mám hlad a sním všechno, co se mi dostane pod ruce a je mi jedno, jak to chutná.)

Může to znít zvláštně, ale zkuste si před začátkem jídla říct: Tak a teď jím/jdu jíst. Vědomě si sami sobě oznamte, že jdete na to – dejte tělu signál.

Jedna moudrá paní mi mnohokrát říkala: Než abys jedla ve stresu, nevnímala jídlo, naházela ho do sebe a běžela, to raději nejez vůbec, ublíží ti to méně.

Je to tak, pokud do sebe v rychlosti naházíte jídlo a tělo na to není připravené, jste ve stresu, máte stažený žaludek, svaly, a mozek zaměstnaný úplně něčím jiným než jídlem, nevyplatí se vám to. Čekají vás bolesti břicha nebo i žaludeční vředy, a věřte, že tělo se bude jenom trápit.

Proto i když víte, že nestíháte a máte na jídlo třeba jenom 10 minut, jezte vědomě a v klidu.

Na celých těch 10 minut se uklidněte a pomalu s radostí a myšlenkou – já teď jím - konzumujte své jídlo. Je lepší sníst vědomě a v klidu půlku oběda, než rychle s hlavou někde jinde oběd celý.

Zkuste si to a uvidíte, jak vám bude vnitřně příjemně. A navíc – zaděláváte si tím na dlouhověkost :)